Snurken stoppen: 5 eenvoudige tips die je zelf kunt uitvoeren

Word jij ook gek wordt van je partner die je nachtenlang wakker houd met zijn of haar gesnurk? Of lijd je zelf aan dit vervelende kwaaltje? Dan wil je vast niets liever dan het snurken stoppen en eindelijk weer eens genieten van een heerlijke nachtrust zonder het zagende snurkgeluid. De oorzaak van snurken is veelal een blokkade van de luchtweg, doordat je spieren in je keel en mond tijdens je slaap gaan hangen en zo de ruimte waar de lucht doorheen moet vernauwen. Het persen van lucht door deze nauwe doorgang veroorzaakt trillingen, oftewel: het snurkgeluid. Soms is echter een blokkade in de neus de oorzaak. Wil jij nu eindelijk het irritante snurken stoppen? Hieronder geven wij je 10 tips!

Snurken stoppen: slapende man op rug

Snurken stoppen: 5 tips

1. Pas je levensstijl aan

In plaats van snurksymptomen te bestrijden, is het nog beter om snurken helemaal te voorkomen. Daarom is het aan te raden om je levensstijl eens onder de loep te nemen. Wat mensen vaak niet weten is dat simpele dingen er al voor kunnen zorgen dat snurken drastisch verminderd.

Belangrijke factoren voor snurken kunnen bijvoorbeeld zijn: roken, het nuttigen van alcohol voor het slapengaan, vet eten en overgewicht. Zo zorgen alcohol en slaapmiddelen ervoor dat je spieren nog meer ontspannen tijdens de slaap, en dus meer gaan hangen. Roken leidt tot geïrriteerde luchtwegen en slijmvliezen, waardoor er zwellingen en vernauwingen kunnen ontstaan. Grote maaltijden en vet eten duwen je middenrif omhoog. En als je overgewicht hebt, is er grote kans dat het vet dat zich ophoopt rondom je nek en keel tegen je luchtwegen drukt. Kijk dus goed naar welke veranderingen jij kan toepassen om snurken te stoppen.

2. Train je keel- en mond- en ademhalingsspieren

Door je spieren te versterken, voorkom je dat ze gaan hangen tijdens je slaap, en als resultaat zal het snurken stoppen. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Je kunt bijvoorbeeld gaan zingen of simpele zangoefeningen gaan uitvoeren. Ook kun je je tong trainen door middel van stretchoefeningen. Om je kaken te trainen kun je (nep)gapen, vijf minuten lang een potlood tussen je tanden houden of kauwgoms kauwen. Lees hier meer oefeningen tegen snurken. Om je ademhaling te verbeteren en je spieren te versterken, is het aan te raden je te verdiepen in yoga. Lees hier bij welke yoga-oefeningen je baat kunt hebben. Het belangrijk om bovenstaande oefeningen dagelijks (herhaaldelijk) uit te voeren om het effect te merken.

Snurken stoppen met oefeningen

Bron: Vix.com

3. Verander je slaaphouding

Vaak snurken mensen meer als ze op hun rug liggen, omdat je tong en mondweefsel dan verder naar achteren zakken. Om snurken te stoppen kan het helpen om op je zij te slapen. Als je dit echter oncomfortabel vindt, of je steeds weer op je rug rolt tijdens je slaap, kun je ook proberen om je hoofdeinde wat hoger te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een extra kussen pakken of je hoofdeinde hogen te zetten (bijvoorbeeld met planken of een dik boek). Dit voorkomt ook het extra hangen van je spieren en weefsel. Er zijn ook anti snurk kussens verkrijgbaar die zo zijn ontworpen dat ze je helpen om op je zij te blijven liggen.

4. Gebruik een anti snurkbeugel

Een anti snurkbeugel of Mandibulair Repositie Apparaat zorgt ervoor dat je onderkaak iets naar voren komt en tijdens je slaap dus niet naar achteren zakt en je luchtweg blokkeert. Ook duwt het je zachte gehemelte omhoog. De werking van een anti snurkbeugel is wetenschappelijk aangetoond: 90% van de snurkers heeft er baat bij. Het beste is om een snurkbeugel op maat te laten maken. Helaas is dit zeer prijzig. Gelukkig zijn er ook snurkbeugels van onder de €30 op de markt die je zelf op maat kunt maken en die gegarandeerd het snurken stoppen. Een voorbeeld hiervan is Mr. Anti Snurk.

Mr. Anti Snurk snurkbeugel snurken stoppen

5. Gebruik een neusspreider

Soms ontstaan snurkklachten door een nauwe of geblokkeerde neusingang. Door de gedwongen ademhaling door de mond ontstaat een negatieve druk achterin de keel. Dit zorgt voor een zuigend effect wat het snurkgeluid veroorzaakt. Een neusspreider opent de luchtingang van je neus, zodat je meer lucht kunt inademen. De betere neusademhaling die hierdoor ontstaat zal je snurken stoppen.

Vanaf nu zijn snurkvrije nachten gegarandeerd!

Snurken stoppen: 5 eenvoudige tips die je zelf kunt uitvoeren
Rate this post
1 reply

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] bijvoorbeeld neuspleisters in combinatie met een ander, definitiever middel gebruiken. Hier kun je 5 eenvoudige tips tegen snurken lezen die ook op lange termijn effectief zijn. Voor mensen die snurken door verslapte spieren in de […]

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *