Probeer yoga als middel tegen snurken

Er zijn verschillende remedies die kunnen helpen bij het voorkomen of verminderen van snurkgedrag, van afvallen en stoppen met roken tot het vermijden van alcohol. In deze moderne, drukke tijd blijft het echter vaak moeilijk om deze remedies structureel toe te passen. Veel mensen zoeken daarom hun heil in ‘gemakkelijke’ anti snurk middelen, zoals een anti snurk kussen of neusspreider. Deze middelen helpen misschien wel tegen snurken, maar verbeteren de algehele gezondheid niet. Wanneer men dus weer stopt met deze producten, komt het snurken na verloop van tijd terug. Yoga is één van de manieren waarop je je gezondheid kunt verbeteren en tegelijkertijd je snurkgedrag voor altijd de kop kunt indrukken. Lees hieronder waarom yoga een effectief middel tegen snurken kan zijn.yoga als middel tegen snurken

Yoga: een effectief middel tegen snurken

De meeste remedies tegen snurken vergen, zoals hierboven al aangegeven, een verandering in levensstijl. En om heel eerlijk te zijn, dit is niet altijd even leuk om toe te passen. Gelukkig dat yoga een van de leukste en meest eenvoudigste middelen tegen snurken is. Yoga helpt direct om je snurken te doen verminderen. Echter, in tegenstelling tot andere middelen tegen snurken, zal het zo zijn dat des te vaker en langer je yoga beoefent, des te sterker dit je snurkprobleem zal aanpassen.

In deze blogpost behandelen we een aantal yoga-oefeningen die het perfecte middel tegen snurken vormen. Als eerst focussen we op basis yoga oefeningen, de pranayama (ademhalingsoefeningen). Deze yoga-oefeningen helpen je niet alleen om je longcapaciteit en longcirculatie te vergroten, het zorgt er ook voor dat je luchtwegen volledig open komen en blijven staan. Daarnaast helpen deze oefeningen ook om de spieren in je keel en je gezicht te versterken, waardoor dit een goed middel tegen snurken is.

We focussen als eerst op deze ademhalingsoefeningen. Onderzoek heeft uitgewezen dat oefeningen gericht op de ademhaling, zoals deze yoga-oefeningen, maar ook het bespelen van de didgeridoo of door zangoefeningen, een goed middel tegen snurken zijn omdat het de juiste spieren weet te versterken.

Let op! Voordat je deze oefeningen gaat uitvoeren moet je zorgen voor een comfortabel matje om op te zitten en je moet in een volledig stille en rustige ruimte zitten. Maak de yoga-oefeningen een vast onderdeel van je dag. Door minimaal een half uur per dag je rust te pakken, kun je het snurken voorgoed verleden tijd laten zijn.

mr anti snurk

De zoemende bij

De eerste pranayama heet brahmani of de zoemende bij. Ga in comfortabele houding op je matje zitten en houdt je rug zo recht mogelijk. Veel mensen gaan met hun benen gekruist (kleermakerszit) zitten, omdat het je rug recht en je luchtwegen open houdt.

De volgende stap is om vanuit je buik te gaan ademhalen, slechts voor een paar seconden, om je hartslag op een rustig tempo te krijgen. Hierna maak je zoemende geluiden terwijl je uitademt. Als je uitgeademd bent houd je voor (minstens) enkele seconden je adem in voordat je weer goed inademt. Wissel het af met een paar seconden normaal in en uit ademen en ga weer terug naar het zoemende ademhalen. Probeer deze oefening iedere dag een paar minuten uit te voeren.

De oceaanademhaling

Een tweede ademhalingsoefening is de ujjayi pranayama of de oceaanademhaling. Deze oefening begin je op dezelfde manier als de vorige oefening, alleen haal je hier adem door je neus.

Begin adem te halen door je neus, en doe het met aardig wat kracht (als je het goed doet hoor je een raspend klinkend geluid). Houd je adem enkele seconden in, sluit dan een neusgat en adem uit door de andere. Herhaal deze oefening voor enkele minuten en wissel steeds van neusgat. Dit is vooral een effectief middel tegen snurken voor mensen die door hun neus snurken.

yoga als middel tegen snurken

De brullende leeuw

De volgende oefening is een combinatie tussen een ademhalingsoefening en een traditionele yoga positie. De oefening heet simha garjanasana of de brullende leeuw. Kniel neer op je matje en draai je rug dan zo dat je heupen op je hielen rusten.

Plaats je handpalmen in de ruimte tussen je benen en houdt je vingers wijd open gespreid. Als het mogelijk is moet je de handen zo gedraaid hebben dat je vingers naar je lichaam wijzen. Hang nu zachtjes naar voren terwijl je hoofd in je nek rust, adem diep in en adem langzaam uit door je neus.

Houd je adem een paar seconden in en open daarna je mond. Steek je tong uit en maak een krachtig en luid uitademend ‘AHHH’-geluid, net als een brullende leeuw. Herhaal deze oefening gedurende enkele minuten voordat je naar een volgende oefening gaat.

Basis yoga mantra

De laatste oefening, en een perfect middel tegen snurken, is een simpele basis yoga mantra. Ga in dezelfde positie als de vorige oefening zitten. Sluit je ogen en zorg voor een rustige ademhaling. Zing nu het woord ‘OM’ en herhaal dit gedurende enkele minuten.

Probeer om het woord in twee gedeeltes te zingen. Zeg eerst de ‘OOOOO’ en zorg dat dit zo diep mogelijk vanuit je binnenste komt. Zeg daarna een lichtere ‘MMMM’. Naast het feit dat deze mantra een goed middel tegen snurken is, kan het ook perfect gebruikt worden voor meditatie en ontspanning.

mr anti snurk

Alternatieve remedies

Wanneer je deze yoga-oefeningen elke dag beoefent, zul je merken dat yoga een goed middel tegen snurken kan zijn.

Merk jij echter (te) weinig verschil met betrekking tot jouw snurkgedrag? Dan kan het zijn dat je een aanvullend middel nodig hebt om jouw snurkklachten te onderdrukken. Een zeer effectief middel is een anti snurkbeugel, ook wel Mandibulair Repositie Apparaat (MRA) genoemd. Dit is een mondprothese die je onderkaak tijdens de slaap naar voren houdt, waardoor een blokkade van de luchtweg in de keelholte voorkomen wordt. Snurken krijgt zo geen kans. De werking is wetenschappelijk aangetoond en 90% van de snurkers heeft er baat bij.

 

Probeer yoga als middel tegen snurken
Rate this post
1 reply

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] te verbeteren en je spieren te versterken, is het aan te raden je te verdiepen in yoga. Lees hier bij welke yoga-oefeningen je baat kunt hebben. Het belangrijk om bovenstaande oefeningen dagelijks […]

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *