Stoppen met snurken door middel van de Buteyko-methode

Snurken is een probleem waarvoor tal van mogelijke oplossingen worden aangeboden. De anti snurkbeugel en de CPAP-machine zijn hier slechts enkele voorbeelden van. Maar wat als je niet afhankelijk wilt zijn van een apparaat om controle te krijgen over je snurkgedrag? Dan is het zaak om het probleem bij de wortel aan te pakken. Hoe kun je stoppen met snurken op een natuurlijke manier?

Alternatieve oorzaak voor snurken

Je snurkprobleem op een natuurlijke wijze aanpakken klinkt leuk, maar blijkt in de praktijk knap lastig. In veel gevallen is er voor snurken namelijk een aanwijsbare oorzaak die niet zomaar weggaat. Vaak blokkeren de zachte delen van de keel de luchtwegen. Dat kan bijvoorbeeld komen door de natuurlijke positie van de onderkaak, alcoholgebruik of overgewicht. Ook factoren zoals roken, verkoudheid en allergieën hebben hierop een grote invloed.

Er is echter nog een andere oorzaak voor snurken die veelal over het hoofd wordt gezien: een overmatig diepe ademhaling. De eerste persoon die hierop wees, was de Oekraïense arts Konstantin Pavlovich Buteyko. Hij ontwikkelde een speciale methode om condities zoals snurken, slaapapneu en astma effectief te verhelpen. Zijn techniek staat ook wel bekend als de Buteyko-methode.

Wat is de Buteyko-methode?

De filosofie achter de Buteyko-methode stelt dat een overmatig diepe ademhaling (ook wel bekend als hyperventilatie) vaak veroorzaakt wordt door inademing via de mond in plaats van de neus. Dit heeft verschillende negatieve gevolgen. Zo wordt onder meer het normale gehalte aan zuurstof en koolzuurgas (CO2) in de lichaamscellen verstoord.

Stoppen met snurken - Mr. Anti Snurk

Dit leidt tot snurken en in ergere gevallen zelfs tot slaapapneu. Na een tijdlang bovenmatig diep ademen is er technisch gezien sprake van hyperventilatie en stopt de ademhaling tijdelijk. Deze tijdelijke ademstop kan enige minuten duren, waarna een snik volgt en de cyclus van diep ademen opnieuw begint. Dit proces van kortstondige stagnatie wordt ook wel slaapapneu genoemd en kan gevaarlijk zijn.

Van mondademhaling naar neusademhaling

Volgens Dr. Buteyko is er een relatief eenvoudige manier om de kans op slaapapneu en snurken aanzienlijk te verminderen. Hij stelt dat het risico op hyperventilatie met name door mondademhaling fors wordt vergroot. Ademen door de neus is in zijn visie een veel natuurlijker manier van ademhalen. Dit voorkomt tegelijkertijd problemen zoals slaapapneu en snurken.

De Buteyko-methode is een verzameling technieken en oefeningen die helpen om een neusademhaling aan te leren. Er zijn in Nederland verschillende therapeuten die gespecialiseerd zijn in de Buteyko-methode. Vaak is het nodig om een cursus te volgen om de ademhalingstechniek in de vingers te krijgen.

Stoppen met snurken met behulp van de Buteyko-methode?

Wie de Buteyko-techniek eenmaal in zijn dagelijkse ritme heeft geïntegreerd, ademt ook tijdens de slaap door zijn neus. Hierdoor zul je minder of zelfs helemaal stoppen met snurken. De medische wereld is nog verdeeld over de werkzaamheid van de methode, maar een ding is zeker: schadelijk is het niet.

Wereldwijd zijn er veel mensen die claimen dat de Buteyko-methode hen verlost heeft van hun snurkproblemen. Het is daarom absoluut de moeite waard om de techniek zelf eens te proberen. Baat het niet, dan schaadt het niet!

Voor wie de Buteyko-methode tóch niet blijkt te helpen, zijn er altijd nog bewezen effectieve alternatieven die snurken kunnen tegengaan. Denk bijvoorbeeld aan de anti snurkbeugel: een bitje dat je helpt je onderkaak in positie te houden, waardoor wordt voorkomen dat deze de luchtweg in de keelholte blokkeert.

Het National Center of Biotecnhnology Information heeft aangetoond dat deze beugel 90% van alle snurkers daadwerkelijk laat stoppen met snurken. We schreven eerder al over de anti snurkbeugel, in de wetenschap een Mandibulair Repositie Apparaat (MRA) genoemd.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *