Snurken tijdens zwangerschap: wat zijn de gezondheidsrisico’s?

Als je zwanger bent, bereid je je normaal gesproken voor op een hele reeks kwaaltjes, zoals misselijkheid, gewichtstoename en slapeloosheid. Maar de kans is groot dat je snurken nooit in dit rijtje hebt gezet. Toch komt snurken bij zwangere vrouwen vaak voor. Zelfs vrouwen die normaal gesproken nooit snurken, lopen tijdens de zwangerschap meer kans om snurkklachten te ontwikkelen. Vaak hebben zij dit zelf niet door, maar is het hun partner die hen erop wijst. Waarom ontstaat snurken tijdens de zwangerschap? En is het gevaarlijk? In dit artikel gaan we dieper in op de oorzaken en risico’s en geven we tips om snurkklachten tijdens de zwangerschap te verminderen.Snurken tijdens zwangerschap

Oorzaken van snurken tijdens zwangerschap

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat 25% tot 40% van de zwangere vrouwen kampt met snurkklachten. Snurken tijdens de zwangerschap komt het vaakst voor tijdens het 3e trimester, maar de kans op snurken neemt al toe vanaf de 15e week van de zwangerschap. Rond de 37 weken zijn de frequentie en het volume vaak het ergst.

De meest voorkomende oorzaken van snurken tijdens zwangerschap zijn:

  • Gewichtstoename. Extra gewicht rond de buik en in de baarmoeder drukken op het middenrif, wat ademhalen moeilijker maakt. Dit kan snurken in de hand werken. Daarnaast komen vrouwen soms (veel) meer aan dan alleen de vanzelfsprekende zwangerschapskilo’s, doordat ze meer eten en minder bewegen. Vooral vetophoping rond de keel en nek kan zorgen voor snurkklachten, doordat dit de luchtweg vernauwt.
  • Vasthouden van vocht. Onder de invloed van zwangerschapshormonen houden zwangere vrouwen meer vocht vast. Hierdoor zwellen de slijmvliezen in de neus en keelholte op en raakt de luchtweg geblokkeerd.
  • Verslapping van de mondspieren onder invloed van hormonen. Dit zorgt voor een blokkade van de luchtweg doordat de weke delen in de mond (zachte gehemelte en huig) gaan hangen en de luchtstroom blokkeren. Hierdoor ontstaan trillingen van het keelweefsel wat resulteert in het snurkgeluid.
  • Stress. Het is normaal dat vrouwen tijdens de zwangerschap af en toe stress ervaren door de komst van hun baby. Stress beïnvloedt de ademhaling, en de ademhaling is van grote invloed op snurkklachten. Niet zo gek dat de kans op snurken toeneemt.

Snurken tijdens zwangerschap

Is snurken tijdens de zwangerschap gevaarlijk?

Meestal is snurken tijdens de zwangerschap slechts een vervelende bijkomstigheid, maar niets meer dan dat. In sommige gevallen kan het echter wel een indicator zijn voor onderliggende kwalen. Neem altijd contact op met je huisarts als je veel meer snurkt dan normaal en je overdag last hebt van bijvoorbeeld slaperigheid, hoofdpijn en opgezwollen benen.

Snurken tijdens de zwangerschap kan een teken zijn van:

  • Zwangerschapsdiabetes. Laat om dit uit te sluiten een glucosetolerantietest doen.
  • Slaapapneu. Dit is een zeer ernstige slaapstoornis die gepaard gaat met ademstilstanden. Vrouwen in het derde trimester die kampen met overgewicht lopen hier meer kans op. Bij (het vermoeden van) slaapapneu moet altijd een arts worden geraadpleegd, zéker tijdens de zwangerschap. Hiermee loopt je baby namelijk ook kans op een zuurstoftekort.

Zwangere vrouwen die snurken hebben twee keer meer kans op complicaties tijdens de zwangerschap dan vrouwen die niet snurken, waaronder:

  • Hoge bloeddruk, wat gevaarlijk is voor zowel de moeder als het kind.
  • Zwangerschapsvergiftiging.
  • Dysmaturiteit (laag geboortegewicht).

Tips tegen snurken tijdens zwangerschap:

  • Slaap op je zij. In deze houding heb je minder kans op blokkade van je luchtweg die kan leiden tot snurken. Mensen snurken vaak alleen of heftiger als ze op hun rug liggen, omdat op die manier hun onderkaak, zachte gehemelte en tong naar achteren vallen richting de keel en de luchtweg blokkeren. Slapen op je zij kan dit voorkomen, evenals het iets omhoog gaan liggen met je hoofd.
  • Probeer geen onnodige kilo’s aan te komen. Natuurlijk heb je een gezond gewicht nodig en zul je wat extra moeten eten om je baby te voeden, maar sla hier niet in door. Blijf ook zeker sporten of probeer in ieder geval zo veel mogelijk te bewegen.

Snurken tijdens zwangerschap sporten

  • Maak je luchtwegen vrij. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een stoombadje te maken met een paar druppeltjes pepermunt- of eucalyptusolie. Ook kan het gebruik van een neusspray je neus vrijmaken van blokkades.
  • Zorg voor een goede ventilatie in je slaapkamer. Verse zuurstof is erg belangrijk. Zorg daarnaast voor een goede luchtvochtigheidsgraad. Een luchtvochtigheid van tussen de 60% en 80% is ideaal en voorkomt irritatie van je slijmvliezen.
  • Gebruik een anti snurkbeugel. Zo’n beugel kan je helpen tegen een blokkade van je luchtweg, omdat het je onderkaak en zachte gehemelte op zijn plek houdt. De officiële term van een anti snurkbeugel is een Mandibulair Repositie Apparaat (MRA). De effectiviteit van een anti snurkbeugel is wetenschappelijk aangetoond bij maar liefst 90% van de snurkers. Een beugel die aanpasbaar is op je gebit is het meest effectief. Lees hier meer informatie over de werking van MRA’s.

Als jij nooit een snurker bent geweest, is de kans groot dat je snurkklachten na de zwangerschap als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen!

Snurken tijdens zwangerschap - Mr. Anti Snurk

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *